Știai că..?
…internetul a existat cu mulți ani înainte ca prima pagină web să fie online?! Inițial a fost un proiect militar, american, doar apoi a fost folosit ca o modalitate de a împărtăși cunoștințe academice și științifice. Internetul așa cum îl știm astăzi, funcționează pe TCP / IP, o tehnologie inventată în 1974 de Bob Kahn și Vint Cerf .
Sir Tim Berners-Lee, un om de știință englez a inventat World Wide Web în 1989 în timp ce lucra la CERN în Elveția. A folosit o tehnologie numită Hypertext Transfer Protocol (HTTP) care a transmis date prin TCP / IP, motiv pentru care toate adresele URL încep cu „HTTP” până în prezent. Pentru a facilita interfața cu HTTP în 1990, Berners-Lee a construit primul server web și browser web din lume pentru a-l naviga. De asemenea, a inventat HTML (bazat pe marcajul SGML al CERN) pentru formatarea conținutului bazat pe text, distribuind tehnologia în afara CERN în 1991. Berners-Lee a declarat că tehnologia trebuie să rămână disponibilă gratuit, pentru a fi accesibilă tuturor.
Motoarele de căutare
Un motor de căutare este un instrument online destinat căutării pe pagini web, pe baza cuvintelor cheie adresate de către utilizator.
Motorul caută în propria bază de date, le sortează și face o listă ordonată a acestor rezultate folosind algoritmi de căutare unici. Această listă se numește pagina de rezultate a motorului de căutare (SERP).
Cunoaștem o serie de motoare de căutare în lume (de exemplu, Google, Bing, Yahoo etc.), dar principiile generale ale căutării și oferirii de răspunsuri sunt aceleași în toate.
Cum a început totul?
Primul motor de căutare pe internet a fost introdus în 1990 și se numea Archie Query Form – era doar un simplu instrument care căuta site-uri FTP și le furniza sub forma unei liste, fără vreun conținut suplimentar.
WebCrawler a fost primul motor de căutare utilizat pe scară largă, precum și primul care a indexat complet conținutul de pe paginile web, căutând după fiecare cuvânt sau expresie. A fost dezvoltat la Universitatea din Washington și lansat în 1994, în același an ca Lycos de la Universitatea Carnegie Mellon.
Predecesorul Google – BackRub a fost introdus în 1996. Principiul backlink-urilor adus odată cu lansarea acestui motor a pus bazele algoritmului.
În 1998 a fost lansat Google și până în prezent este cel mai dominant motor de căutare din lume. Dar până la Google, în 1997 a fost lansat public și Yandex, în Rusia, iar în 1996 se puneau bazele unui motor de căutare în China, dar care a fost lansat doar în 2000.
Cum funcționează motoarele de căutare?
Motoarele de căutare diferă de la unul la altul prin modalitățile lor de a oferi răspunsuri utilizatorului, cu toate acestea, toate sunt construite pe baza a trei principii fundamentale:
Crawling, Indexing, Ranking
Descoperirea efectivă a noilor pagini web pe internet începe cu procesul numit accesarea cu crawlere, care sunt niște programe mici (uneori numite și roboți sau spiderbots). Acestea urmează link-uri de la paginile deja cunoscute la cele noi care trebuie descoperite. De fiecare dată când un crawler web găsește o nouă pagină web printr-un link, scanează și transmite conținutul său pentru a fi procesat, indexat apoi continuă descoperirea de noi pagini web. Indexarea este procesul de validare și stocare a conținutului din paginile web, stocate în baza de date a motorului de căutare numită „index”. Este practic o imensă bibliotecă cu pagini web.
Astfel, o pagină poate fi găsită de motorul de căutare dacă este indexată. Accesarea cu crawlere cât și indexarea sunt procese continue însemnând că, cu cât se postează mai multe informații pe pagină, cu atât crawlere și indexarea își vor face treaba de a actualiza baza de date.
Ultimul pas include alegerea celor mai bune rezultate și crearea unei liste de pagini care vor apărea pe pagina de rezultate.
Ce este un algoritm al motorului de căutare?
Algoritmul motorului de căutare este un sistem complex de mai mulți algoritmi care evaluează toate paginile indexate și determină care dintre acestea ar trebui să apară în rezultatele căutării pentru o anumită interogare.
De exemplu, algoritmul Google folosește zeci de factori în mai multe domenii, cum ar fi:
Înțelesul interogării – înțelegerea a ceea ce a dorit utilizatorul să caute, folosind aceleași cuvinte pe care le-a folosit acesta, înțelegerea intenției de căutare etc.
Relevanța paginii – motorul de căutare trebuie să afle dacă pagina răspunde la interogarea de căutare
Calitatea conținutului – algoritmii determină dacă paginile web sunt o sursă de încredere în ceea ce privește informația, pe baza unor factori interni și externi; numărul și calitatea backlink-urilor sunt unii dintre cei mai relevanți factori
Utilizarea paginii – se referă la calitatea paginii web din punct de vedere tehnic – receptivitate, viteza paginii, securitatea acesteia, etc.
Optimizarea motorului de căutare -pe lângă furnizarea de informații utile persoanelor fizice, motoarele de căutare pot ajuta și mărcile să își promoveze paginile web.
O parte importantă a oricărei strategii de marketing online este optimizarea paginii web pentru interogările de căutare, care vor genera mai mult trafic către pagină.
Această optimizare a tehnicilor pe paginile web pentru îmbunătățirea clasamentului de căutare se numește Search Engine Optimization (SEO).
Dacă ar fi să simplificăm SEO, am putea spune că totul se rezumă la 3 factori importanți:
Optimizare tehnică, Conținut și Backlink-uri de calitate
Cele mai populare motoare de căutare
Deși există sute de motoare de căutare în lume, doar câteva dintre ele domină piața generală a motoarelor de căutare și rămân populare datorită calității, utilității etc.
Iată lista celor mai populare cinci motoare de căutare:
Google este cel mai mare și mai popular motor de căutare din lume. Deținut de compania-mamă Alphabet, Google domină piața motoarelor de căutare cu peste 90% din cota de piață la nivel mondial. Cu toate caracteristicile sale care includ algoritmi sofisticați, accesare cu crawlere, indexare și clasificare eficiente, Google oferă rezultate excelente de căutare nu numai în propriul motor de căutare, ci și în alte motoare de căutare (de exemplu, ask.com).
Microsoft Bing
Bing este al doilea motor de căutare ca mărime. A fost lansat în 2009 și este deținut de Microsoft. Deși este imposibil să comparăm Bing ca un adversar real cu Google cu doar 2-3 procente din cota generală de piață a motoarelor de căutare, este totuși o alternativă excelentă pentru cei care ar dori să încerce ceva diferit.
Microsoft Bing este în multe feluri similar cu Google, oferind tipuri de rezultate ale căutării precum imagini, videoclipuri, locuri, hărți sau știri.
Deși Bing folosește principiile fundamentale ale motoarelor de căutare (accesarea cu crawlere, indexare, clasare), acesta folosește și un algoritm special numit Space Partition Tree And Graph, care se bazează pe vectorii pentru clasificarea informațiilor și pentru a răspunde la interogările de căutare.
Yahoo!
Al treilea cel mai mare motor de căutare din lume, cu aproape 2% din cota generală de piață a motoarelor de căutare.
„Yahoo!” a început ca director web tradițional în 1994 construit de doi absolvenți ai Universității Stanford, apoi a lansat un motor de căutare în 1995. Yahoo nu a construit nicio nouă tehnologie semnificativă, au cumpărat și au împrumutat tehnologie de la terți, până la achiziționarea Inktomi (un motor de căutare închiriat) în 2002. Succesul Yahoo a fost tot ambalajul, cu un brand distractiv și o interfață ușor de utilizat.
Yandex
Yandex a devenit publică în 1997 și a devenit liderul pieței din Rusia în 2001.
Dominația lui Yandex asupra Google în Rusia, a rezultat din înțelegerea mai bună a morfologiei limbii ruse, rezultând rezultate de căutare mai precise pentru site-urile rusești. Compania a lansat apoi produse concurente Maps și Market / Shopping, care au fost, de asemenea, mai bine adaptate nevoilor utilizatorilor ruși. Cu toate acestea, utilizatorii de internet ruși folosesc două motoare de căutare de câțiva ani. Datorită răspândirii Android și Chrome, Google a reușit să recâștige o mare parte din căutare, în special în rândul utilizatorilor tineri și mai avansați. Unele dintre cele mai bune tehnologii de învățare automată din lume și de recunoaștere a vorbirii sunt dezvoltate în Rusia. Yandex are propriul asistent vocal, care este, de asemenea, considerat unul dintre cei mai buni.
Succesul Yandex este simplu: fac un produs de primă clasă, care este complet adaptat la obiceiurile și nevoile utilizatorului local. Deși are mai puțin de 1% din cota generală de piață a motoarelor de căutare, este unul dintre cele mai populare motoare de căutare din țări precum Rusia (cu peste 60% din toate căutările din țară), Turcia, Ucraina sau Belarus.
Baidu
Baidu a fost lansat în 2000, ca motor de căutare axat pe chinezi. China are un mediu de internet foarte diferit, atât din punct de vedere politic, cât și cultural. Astfel, este foarte dificil pentru jucătorii internaționali să supraviețuiască pe piață, cum ar fi Google. Compania a fost cofondată de Robin Li, care a inspirat Google Larry Page și brevetul său PageRank. Ideea lui Li RankDex de a înscrie pagini pe baza profilului lor de legătură a fost publicată în 1996, dar acum Li juca la curent cu un Google deja popular. Baidu a lansat platforma de anunțuri Pay Per Click bazată pe licitație înaintea Google, de aceea Baidu este jucătorul dominant în China. Sogou și 360 Search sunt, de asemenea, populare în China, obținând cea mai mare parte a traficului prin crearea propriilor browsere web.
Baidu se confruntă acum cu o nouă provocare de la Toutiao Search, care crește în popularitate. Este încă departe, dar ar putea fi un provocator pentru Baidu în următorii 3-5 ani. Cota sa de piață globală este de abia 1%, aceasta reprezintă peste 80% din cota de piață din China, cu miliarde de căutări în fiecare zi.
Cum câștigă bani motoarele de căutare?
Principala sursă de venit pentru motoarele de căutare precum Google provine din diverse surse indirecte. Motoarele de căutare își pot genera bani din serviciile lor prin:
Publicitate – Google folosește propriul serviciu publicitar numit Google Ads, datorită căruia poate ajuta mărcile să își afișeze produsele în rezultatele căutării și, în schimb, ia un mic comision de fiecare dată când un utilizator face clic pe anunț.
Cumpărături online – motoarele de căutare pot promova diverse produse în rezultatele lor de căutare îmbunătățite, preluând în schimb un procent mic din achiziție.
Servicii – Google își încorporează serviciile (de ex. Magazin Play, Google Cloud, Google Apps etc.) cu propriul motor de căutare și, prin urmare, generează venituri prin intermediul clienților care le folosesc.